Follow RudiVP on Twitter

donderdag 23 juni 2011

A2

Zoals wel vaker kroop ik achter het stuur van de 9-persoonsbus. Hoewel ik alleen reisde nam ik dit vervoermiddel wel vaker in plaats van de personenwagen. Vooral als de prijs van een vat ruwe olie de pan uit rijst, is de keuze voor diesel een logische en snel gemaakt. Ik sloot de gsm aan op de AUX uitgang van de autoradio. Het was net voor half negen in de ochtend. De nieuwslezer van radio 538 las het nieuws met een mooie donkerbruine stem. De dj en zijn kornuiten reageerden melig op alle nieuwsfeiten. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Vooral de constant dreigende slappe lach van de nieuwslezer werkte aanstekelijk.

Terwijl de dj direct na de laatste schaterlach Snoop Dogg instartte, schakelde mijn gsm automatisch over op de telefoonmodus. De Amerikaanse rapper werd bruut geëlimineerd. Ik had enkele seconden nodig mij te realiseren dat ik werd gebeld. Eenmaal doordrongen van het feit nam ik op en belde handsfree. Hoewel ik zijn naam niet goed kon verstaan wist ik direct met wie ik van doen had. Al sinds een week hoopte ik op contact. Ik besloot het rollen van een Javaanse Jongens even op te schorten. Het bellen en rijden onder de regenachtige weersomstandigheden vroegen beiden om maximale aandacht.

Naast mijn sleutels, werkmobiel, lunch en shag had mijn lief deze ochtend zijn visitekaartje al klaar gelegd. Haar signaal was duidelijk en voor discussie bleek geen ruimte. Zij verwachtte vandaag resultaat. En mocht het initiatief tot contact onverhoopt niet bij de man in kwestie liggen, dan rekende zij op actie van mijn kant. Hoewel ik altijd moeite heb opdrachten te aanvaarden, begreep ik haar wens en behoefte. De tijd begon te dringen. De verhuizing stond nog altijd gepland voor augustus.

Met exact 100 km/u passeerde ik op de meest rechter rijbaan Breukelen. Door het opspattende water van de medeweggebruikers schakelde ik de ruitenwisser in de continue stand. Het telefoonsignaal werd duidelijker en mijn vermoeden bleek juist. Het was de man wiens naam op het meegenomen visitekaartje prijkte. Ik probeerde mijn concentratie te verdelen. De spanning van het telefoongesprek mocht mijn rijgedrag niet beïnvloeden. Ondanks dat schakelde ik toch onbewust over op de automatische piloot. Ik liet de man zijn verhaal doen.

Nadat ik de verbinding had verbroken restte mij nog een schone taak. Lief nam de telefoon verbaasd op. Hoewel we geregeld met elkaar bellen, had ze zo snel na mijn vertrek klaarblijkelijk niet op mij gerekend. Zo leek het in elk geval toen ze verrast mijn oproep beantwoordde. Hoewel ik in dergelijke situaties graag wil plagen, begreep ik direct dat dit niet het juiste moment was voor plagerijen. ' Je raad nooit door wie ik zojuist ben gebeld' begon ik het gesprek nog nevelig. Al snel kwam ik tot de kern van mijn boodschap en vertelde haar het goede nieuws. Niets leek onze verhuizing nu nog in de weg te staan.

De automatische piloot had mij beheerst ter hoogte van Vinkeveen in de stoet filerijdende forensen gemanoeuvreerd.  Niet veel later bereikte ik via de A10 eigenhandig Diemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten