Follow RudiVP on Twitter

zaterdag 18 juni 2011

Gert Eric

De lift van het moderne gebouw was futuristisch en had standing. Ik voelde mij wat sjofel in deze omgeving in mijn spijkerbroek. De rafelige broekspijpen maakten het plaatje er niet fraaier op. Gelukkig droeg ik boven de jeans mijn favoriete allesverhullende overhemd. Dat gaf nog enig cachet. Lief had de zwart-wit gestippelde jurk aan waar ik haar bij voorkeur in zie. De hoge laarzen die zij onder de robe droeg maakte het voor mij ideale plaatje compleet. En het compenseerde ruimschoots datgene wat mij ontbrak. Deugdelijk voorbereid stapten wij de lift uit en meldden ons bij de balie.

Na het gebruikelijk gebaar om ons iets te drinken in te schenken, namen wij plaats in de wachtruimte tegenover het kantoor van de adviseur. Onder het ondoorzichtige raamfolie door kon ik een glimp opvangen van de tussenpersoon. Het zicht bleef beperkt tot de glimmende van Bommel of van Lier schoenen. Fraai gepoetst, dat zeker. Al snel werden wij door hem begroet en mochten wij plaats nemen in zijn kantoor, dat veel weg had van een vissenkom in het kwadraat.

De man stelde zich voor als Gert Eric. Ik schrok, aangezien ik wist dat lief vaak overgevoelig kon reageren op mannen met dubbele namen. Ik keek even schichtig naar rechts, waar zij wat onrustig begon te draaien op haar kuipstoel. Maar het was nog te vroeg om conclusies te trekken, het daadwerkelijke gesprek moest nog van start gaan. Voor social talk was wat Gert Eric betreft geen ruimte. Voor ons ook geen probleem. Snel ter zake! Graag zelfs Gert Eric!

Ongelukkigerwijs verliep het gesprek toch zoals verwacht, na het horen van de dubbele naam. De arrogantie, ongeliktheid en laatdunkendheid van Gert Eric werd minutenlang zwijgend door ons gedoogd. Het gebrek aan vertrouwen, empathie en Gert Eric' s bijna kwetsende en denigrerende wijze van communiceren deed onze emmers overstromen. De blik van lief nam zorgwekkende vormen aan. Ik had het niet te doen met de reprimande die Gert Eric de komende minuten stond te wachten. Want zelden had iemand er zo nadrukkelijk om gevraagd. Ik keek trots naar mijn stoere wijf. Bij tijd en wijle een wolf in een verleidende stippeltjesjurk.

Gert Eric was beduusd.  Gert Eric was er toch voor ons? Vanwaar deze vijandelijke houding. Hij zou ons, met zijn jarenlange ervaring in het bank- en hypotheekwezen, verder kunnen helpen. Gert Eric telefoneerde nog wat doelloos met bevriende geldverstrekkers en overige belanghebbende instanties. Maar gedurende het gehele gesprek bleven wij de ongebruikelijke dubbele naam steeds een stap voor. De onkunde en onwetendheid van Gert Eric werd hem door ons nog geen eens kwalijk genomen. De pertinente onwil om dit toe te geven wel.

Gert Eric besloot uiteindelijk toch met een advies. Wij zouden direct en zonder tussenkomst, contact op moeten nemen met een bereidwillig hypothecair. Een dergelijk gecompliceerd maatpak kon Gert Eric niet fabriceren. En de dubbele naam verwees ons door naar de ontwerper. Hypotheek couture.

1 opmerking: