Follow RudiVP on Twitter

dinsdag 27 september 2011

Stofzuiger

Ik schrok even toen hij zijn hoofd om de hoek van de slaapkamer stak. "Euh papa" begon hij zoals wel vaker zijn eerste zin. Het was bijna middernacht. Niet het tijdstip dat je nog bezoek aan bed verwacht. " Kan jij misschien even met de stofzuiger naar boven komen? Ik heb zo'n last van muggen en andere dieren". Ik vroeg mij direct af welke diersoorten nog meer tot overlast zouden kunnen zijn. Mijn fantasie sloeg op hol maar bij de python haakte ik af. Gezien het tijdsstip besloot ik de stofzuiger te laten voor wat het was. In plaats daarvan verhuisde ik zijn matras naar de kamer van zijn zus, die verder insectenvrij was. De verdere nacht bleef het rustig.

Ik was niet verbaasd dat mijn lief een beroep op mij deed. Het was nu eenmaal mijn rol en ik vervulde deze met verve. "Euh Ruud" begon zij haar verzoek wat weifelend. De toon waarop zij sprak hield het midden tussen paniek en onrust. De donkerzwarte spin met imposant lijf rende over het dekbed. Op zoek naar beschutting. Ik greep een willekeurig stuk papier om haar en de spin te verlossen. De een bleef onder het dekbed, de ander vervolgde zijn onzekere reis op het erf.

De serre heeft een adembenemend uitzicht over het Damsterdiep. Een ideale omgeving ten tijde van ontspanning. Insecten van divers pluimage zoeken hier dan ook hun heil. Ook zonder te hebben gedronken zie ik hier allemaal beessies. Spinnen doen verwoede pogingen een tijdelijk onderkomen te vinden. De snelheid waarmee zij hun ambachtelijke web hier denken te fabriceren maakt indruk.Ik zie ze als mijn bondgenoot en we hebben meer gemeen dan anderen denken. Zo zijn wij beiden passieve jagers. Ook mijn voedsel komt vanuit mijn stabiele web dagelijks naar mij toe. Toch staan wij tegelijkertijd mijlenver uit elkaar. Ik word door het gezin gedoogd. Hij niet.

Labiele muggen lijken in tientallen met Pattex aan het hagelwitte plafond in de serre gelijmd. Het soms ineens penetrante oorgezoem heeft het effect van nagels over een schoolbord. Het Dagblad van het Noorden diende in eerste instantie als uitstekende flexibele muggenkiller. Veel meer genoegen biedt deze krant ons overigens nog nauwelijks. Maar de niets verhullende bloedspatten op het maagdelijke wit gaven de serre omgeving weinig cachet. De nietsnutten met niet functionerende zuigsnuiten dienen geen enkel doel en scoren hoog in de familiaire irritatie top 5.

Ook verre familie van de mug komt met stip binnen in deze hitlijst. De vlieg. Een enkele keer uit de bromsoort. De bromvlieg is het dikke irritante neefje. Toch houdt deze reus meestal gepaste afstand. Dit geldt zeker niet voor de huisvlieg. De Opel onder de vliegachtigen. Dit zijn de vasthouders en ze raken zelden van slag. Bijtertjes die bijna dwangmatig hun vieze ontlastinspootjes ergens op het menselijk lijf wensen te planten.

Alvorens dan ook van de welverdiende rust in de kalmerende serre te kunnen genieten ga ik, gewapend met stofzuigerslang, de insecticiden te lijf. De zuigkracht van het gele monster met blije ogen is imponerend. Geen enkel dier lijkt veilig voor dit multifunctionele apparaat. Zelfs de python zou zijn beste beentje voor moeten zetten. Zou hij deze hebben. Ik zuig het plafond weer smetteloos wit en de gordijnen insectenvrij. Het is vervolgens goed toeven in de serre. Na een succesvolle jacht.

Ik spaar hierbij overigens mijn geleedpotige kompaan. De spin. Tot ze te dichtbij komen. Dan is ingrijpen gewenst.

1 opmerking:

  1. Hello just wanted to give you a quick heads up. The words in your
    post seem to be running off the screen in Safari.

    I'm not sure if this is a formatting issue or something to do with internet browser compatibility but I figured I'd post
    to let you know. The design look great though!
    Hope you get the issue solved soon. Many thanks

    Here is my blog - cellulite treatment cream

    BeantwoordenVerwijderen