Follow RudiVP on Twitter

maandag 30 mei 2011

Vrije tijd!

Vandaag heeft het kabinet mij diep weten te roeren. Ik wist eigenlijk niet goed hoe ik mijn dank moest overbrengen maar ik toog vanmiddag toch naar Den Haag. Mark, ooit initiator van het afschuwelijke pgb concept, bleek niet in het torentje aanwezig. En zijn mobiele nummer had ik niet. Geert had vandaag wel andere dingen aan zijn hoofd.  En bij het CDA kreeg ik ook nul op rekest. Zij wisten niet wie op dat moment leidinggevende van dienst was. Onverrichter zaken maar intens opgelucht en gelukkig keerde ik huiswaarts.

Ik plofte neer op de rode driezitter, opende een Hertog Jan en realiseerde mij dat Mark cs. ons leven totaal op zijn kop had gezet. En waar hadden wij dit dan aan te danken? Wat moesten wij dan nu met al onze vrije tijd. Opa zou per slot van rekening binnen afzienbare tijd van harte welkom zijn in het verpleeghuis.

Mark was er best een beetje trots op dat hij goed wist in te schatten wat mantelzorg voor ons betekende. Dat wij nooit meer voor opa hoefden te zorgen was een gunst die zijn weerga niet kent. Nooit meer medicatie 7x daags stipt op tijd hoeven geven. Nooit meer steunkousen aantrekken, boodschappen doen en maaltijden bereiden. Nooit meer huisartsen, fysiotherapeuten, diëtisten en neurologen bezoeken. Nooit meer structuur bieden, rapporteren, roosters maken en inidicaties bijstellen. Nooit meer ontvangen voorschotten verantwoorden, rekeningen betalen, huishouden of opa douchen. Niets van dat alles. Nooit meer contact opnemen met logge, klantonvriendelijke instanties als het zorgkantoor, CIZ, CAK of WMO loket. Eeuwig vrije tijd! Hulde Mark!

Dit alles was natuurlijk nooit mogelijk geweest als Mark zijn zaakjes niet op orde had gehad. Maar gelukkig voor ons allemaal is de situatie in de reguliere verzorgings- en verpleeghuizen op orde. De kwaliteitskeurmerken verkopen als warme broodjes. Administratief is het systeem daar waterdicht en er staat 24 uur per dag een kwalitatief hoogwaardige medewerker klaar. Daar laat je je vader met een gerust hart achter. Waarom hebben wij daar zelf niet eerder aan gedacht?!

Ik zou Mark natuurlijk een draaikont kunnen noemen. Maar dat weiger ik. Zeker na alles wat Mark voor ons heeft gedaan. Het siert hem juist dat hij terugkomt op een eerder genomen belachelijke maatregel. Een maatregel die ons in staat stelde de kwaliteit van leven van opa te waarborgen. Maar wat is kwaliteit van leven afgezet tegen vrije tijd?

Bedankt Mark, We zullen het nooit vergeten. En geef ons even je adres wil je? Sturen we je een vakantiekaartje.

1 opmerking:

  1. Mark je bent de beste...wat zijn we blij met je!!! en zoals onze rudi het verwoord had ik zelf nooit kunnen bedenken...hulde!!!!

    BeantwoordenVerwijderen